onsdag 7 augusti 2013

Online marknadsföring - Introduktion

I första inlägget om att marknadsföra sig på internet kommer jag bara att kort introducera några av sätten och förklara några begrepp som jag kommer att använda i senare inlägg där vi fördjupar oss i de olika sätten.

SEO - SEO står för Search Engine Optimization, sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering går ut på att du optimerar din blogg, din webbhandel eller din hemsida så att sökmotorer (t.ex. Google) anser att din hemsida är relevant.

Google har hundratusentals parametrar och variabler för att alltid generera de bästa sökresultaten först, och det är därför som vi tycker att Google är så bra, för vi hittar alltid det vi söker! Idag lägger stora företag väldigt mycket tid och energi på just sökmotoroptimering för att det är i princip "gratis reklam" eftersom du inte betalar någonting för att någon trycker på en länk som genererats i sökresultaten. Eftersom allt fler ägnar sig åt sökmotoroptimering blir det också svårare och svårare att ranka högt på Google.

SEO är någonting du måste lägga mycket tid på för att lära dig, och kom ihåg att SEO är levande och du måste ständigt hänga med i utvecklingen vad som sker eftersom sökmotorer uppdaterar sig varje dag och det som fick dig att ranka högt igår, inte nödvändigtvis gör det idag.

Exempel på vad sökmotoroptimering kan vara är t.ex. länkar. Sökmotorer uppfattar din hemsida som viktig om det finns många hemsidor som länkar till din hemsida. Att ett ord upprepas många gånger på din hemsida är ett tecken på att din hemsida handlar om just det ordet eller något som är förknippat till det ordet, alltså rankas du högre om någon söker på det ordet.

Exempel: Du driver en blogg om bakverk, du använder nog ordet "recept" rätt ofta. När Googlar "recept" så rankas din blogg där.

Nu var det här väldigt förenklade exempel och det är inte fullt så här lätt, men det borde iallafall ha gett dig en bild på vad SEO är och går ut på.

Kom också ihåg att det kan ta månader för din SEO att synas, internet består av miljarder sidor, din sida måste genomsökas av en Googles robotar för att komma med i sökresultaten.

AdWords - AdWords är ett annonseringsprogram skapat av Google och är väldigt effektivt när det används rätt.

AdWords funkar på det sättet att du skapar en annons och väljer ut nyckelord för den annonsen, när någon söker efter dina nyckelord visas din annons som en liten gul ruta ovanför de organiska sökresultaten, när någon klickar på din annons betalar du en viss summa till Google. Summan du betalar till google kallas CPC (cost per click) och annonseringsmetoden kallas PPC (pay per click).

Vad det kostar att annonsera via AdWords beror starkt på vilken nisch du håller på med, eftersom priset går enligt ett auktionssystem där du tävlar om priset med konkurrenter som har samma nyckelord som du har. Om marknaden är mättad och det är många som vill synas på ett nyckelord kan kostnaderna uppgå till över 200kr per klick, medan en marknad med lite konkurrens kan ge nästan gratis klick på endast några få kronor.

AdWords är ett av de mest effektiva sätten att marknadsföra sig online, men man ska vara säker på sin sak innan man ger sig in, det kan vara ett snabbt sätt att bli av med en massa pengar som inte ger någon avkastning.

Övrig online marknadsföring - Kan vara att t.ex. köpa upp annonsutrymme på någon blogg eller hemsida. Väldigt bra om man driver en ehandel, igen ska man tänka igenom var man annonserar eftersom att köpa annonsutrymme oftast kostar en hel del pengar. Tänk noga på att nå ut just till din målgrupp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar